27 Aralık 2016 Salı

Sergüzeşt


        Dün kimya öğretmeni arkadaşım okulun kütüphanesine pek çok kitap getirmişti. Ben de kitapları inceleyip merak ettiklerimi ödünç olarak aldım. Ödünç aldım diyorum çünkü henüz kütüphanecilik kulübüne verilmese de bu kitaplar kütüphaneye ait. Aldığım kitaplardan biri Okul Sıkıntısı diğeri ise Sergüzeşt'i.

      Sergüzeşt ince ve akıcı olduğu için bir günde ( hatta bir akşam da) bitiverdi. Samipaşazade Sezai'ye ait olan bu kitabı hep duyardım ama hiç okumamıştım. Dün sonunda okumuş oldum.


            Kitap Çerkez bir köle olan Dilber'in küçük yaşlarda ailesinden kopartılarak İstanbul'a gelişiyle başlıyor. Anne özlemi çeken küçük kız ilk satıldığı evde sürekli dayak ve kötü muamele gördüğü için çok mutsuz oluyor. Hatta öyle ki evden bile kaçıyor. Sonrasında bu aileden tekrar köle tacirlerine satılıyor. Oradan da İstanbullu başka bir aileye satılıyor. Bu ailede mutlu oluyor Dilber,  hatta aradığı aşkı da buluyor. Evin oğlu Celal Bey'le aralarında bir aşk başlıyor. Ne yazık ki evin hanımı bu durumdan haberdar olur olmaz Celal Bey'den gizli Dilber'i tekrar köle tacirlerine satıyor. Dilber buradan  Mısır sarayına satılıyor. Kitabın sonunda aşıklar birbirine kavuşamıyor; biri deliriyor biri de ölüyor. Kitap bu şekilde bitiyor.

          Dili son derece basit ve akıcı. Konusu ilk etapta ilgimi çekse de sonrasında basit bir karasevdaya dönüşmesi pek hoşuma gitmedi. Konuyu basit ve sığ buldum. Bu arada kitabın ismi ne anlama geliyor diye merak ettim ve "serüven, macera" anlamına geldiğini öğrendim. Böylece kitabın ismini de basit buldum.


              Yaşadığı dönemin önemli yazarlarından olan Samipaşazade Sezai,  bu kitabı yazdıktan sonra Osmanlı'nın kendisini göz hapsine aldığını düşünüp yurt dışına gitmiş ve orada Jön Türklere katılmış. 1860 ve 1936 yılları arasında yaşamış.  Bazı internet sitelerinde Türk edebiyatına realizmi getiren kişi olarak ifade edilmiş. İlk küçük hikayeler yine bu yazar tarafında yazılmış.

        Kitaptaki kimi sorgulamalar güzel olmakla birlikte, bana yine de basit geldi. Bu nedenle tavsiye kısmını es geçip okuyup okumama konusunda kararı sizlere bırakıyorum. Sevgiler...

4 yorum:

feride'sviolet dedi ki...

Okuma hızınıza hayranım;) Sepetimde olan edebiyat derslerinde sürekli geçen bir kitaptı,yorumunuz için teşekkürler;)

Derdest fikirler dedi ki...

Teşekkür ederim Feride Hanım, hem yorumunuz hem de takibiniz için.

Sevgiler...

Semihal Tüzüner dedi ki...

Fatoş'cuğum beni lisede okuduğum yıllara götürdün teşekkür ederim hatırlattığın için

Derdest fikirler dedi ki...

Rica ederim Semihalciğim :)

Yorum Gönder