27 Aralık 2015 Pazar

Gömülü Şamdan



        Geçen cumartesi Harbiye'deki Kitap-Kahve-Çikolata Festivali'ne gittim. Tam bir hayal kırıklığıydı. Daha çok kitap, kahve ve çikolata stantları bekliyordum ama çok azdı. Buna rağmen kitap görünce dayanamayan ben hemen üç tane satın aldım. %30 indirim sözüne kapıldım ve İş Bankası Yayınları'ndan Stefan Zweig'ın üç kitabını satın aldım. Eve gelip İnternet fiyatlarını görünce de üzüldüm. Bir daha satın aldığım bir şeyin İnternetten ya da başka bir yerden fiyatına bakmayacağım. Bu arada Berna'da (arkadaşım) Stefan Zweig'ın dört kitabını satın aldı. Okuduklarımızı birbirimizle değiş tokuş yapacağız. Böylece 2016 yılı bol bol Stefan Zweig okuyacağımız  bir yıl olacak.

         Daha önce Stefan Zweig'ın üç kitabını okumuştum. Biri Dünün Dünyası (herkese şiddetle tavsiye ederim, okuduğum en güzel kitaplardan biriydi. Yazar kendi hayat hikayesini anlatır bu kitapta), diğeri Satranç ve sonuncusu ise Bir Kadının Yirmi dört Saati kitaplarıydı. Hepsini de çok severek okudum. Hal böyle olunca yazarın diğer kitaplarını da okuma listeme ekledim.

            Gömülü Şamdan 110 sayfalık bir roman. Bir kitap kurdu için bir günlük bir kitap aslında. Konusu ve dili de akıcı olunca insan kitabı elinden bırakamıyor.

            Kitabın konusu ise 455 yılında Yahudi cemaatine ait bir şamdanın Roma'nın yağmalanması sırasında  vandalların eline geçmesidir. O dönemin yaşlıları bu yedi kollu şamdanın peşinden giderler, giderken de yanlarında olaylara tanık olsun diye yedi yaşında bir çocuk götürürler. Çocuğun adı Benjamin'dir. Şamdanı denize kadar takip edebilirler. Kıyıda tekneye konulan şamdanın gidişine tanık olan yaşlılar zamanla birer birer ölürler. Kala kala şamdanı gören sadece bir kişi kalır o da Benjamin'dir. Benjamin 88 yaşına geldiğinde Bizans İmparatoru vandalların elindeki bütün değerli eşyalara el koyar. Bunların içinde yedi kollu şamdan da vardır. Yaşına rağmen Benjamin İstanbul'a gelir ve Bizans İmparatoru'na yalvarır. Bizans İmparatoru da şamdanı Kudüs'e göndermeye karar verir.


           İmparatorun kuyumcusu bir Yahudidir. Şamdanın bire bir kopyasını yapar ve Kudüs'e kopya şamdanı gönderir. Asıl şamdanı ise Benjamin'e verir. Yahudilerin bir toprağı ve vatanı olmadığı için Benjamin bu kutsal emaneti gömmeye karar verir. Çünkü ancak o zaman şamdan güvende olacak ve Yahudilerin bu talihsiz kaderi de belki değişecektir. Şamdanın gömülü olduğunu da cemaatin içinde sadece Benjamin ve kuyumcu Zekeriya bilecektir. Şamdanın gömülü olduğu yeri ise Benjamin'den başka bilen yoktur. Benjamin üstüne düşen bu görevi gerçekleştirir gerçekleştirmez yani şamdanı gömer gömmez ruhunu Tanrı'ya teslim eder. Böylece şamdanın gömülü olduğu yer hep sır olarak kalır.

        Ben yazarı çok sevdiğim için eserlerini de severek okuyorum. Bu nedenle sizlere de tavsiye ederim. Zweig'ın bütün eserlerini okuyun. Unutmadan, kitabın çevirmenine de teşekkür etmek istiyorum. Regaip Minareci'ymiş çevirmeni. Herkese sevgiler...
   



         

2 yorum:

feride'sviolet dedi ki...

Okuma listemde sırada;)

Derdest fikirler dedi ki...

Keyifli okumalar dilerim Feride Hanım :)

Yorum Gönder