2 Şubat 2017 Perşembe

Boğulmamak İçin


            Uzun yıllardı Orwell okumuyordum. Okuldan kimya öğretmeni arkadaşım okumam için, Orwell'in iki kitabını verdi. Her iki kitap da Can Yayınları'ndan çıkmış. Sömestre tatilini fırsat bilip bir tanesini hemen okudum.


      Kitabın kahramanı George Bowling, 45 yaşlarında takma dişli, kilo problemi olan, evli, iki çocuklu bir pazarlamacıdır. Birinci Dünya Savaşı'nda askerdir ve yaşadığı dönem İkinci Dünya Savaşı'nın başlamasına yakın bir dönemdir. Kahramanımız başından geçenleri anlatırken fon da tarihsel süreci de verir yazarımız. Hitler'in hem korkulduğu hem de desteklendiği bir dönemdir.


        Kitapta evlilik, savaş ve hayat üzerine ironik bir anlatım var. Bazı yerlerini tebessüm ederek okudum:

           "...ilk evlendiğimizde bazen onu boğasım gelirdi ama sonra aldırmamaya başladım. daha sonra da şişmanladım ve sakinleştim. 1930'da şişmanladım galiba. bir top güllesi isabet etmiş de içimde kalmış gibi birdenbire oldu sanki. nasıl olduğunu bilirsiniz."

          Sık sık şişmanlığından ve takma dişlerinden bahsedip kendisiyle hem alay eder hem de kedine acır. En büyük tutkusu çocukluğundan beri hep aynıdır; balık tutmak. Severek yaptığı bu etkinliği çeşitli nedenlerle yıllarca yapamaz. 45 yaşında yeniden bu tutkuyu yaşamak ister ve doğup büyüdüğü kasabaya geri döner. Aradan otuz küsur yıl geçtiği için kasaba çok değişmiş ve kahramanımızda çok daha farklı duygulara neden olmuştur. ( Bu kısmı okurken acaba ben de büyüdüğüm yer hakkında böyle hisseder miyim diye düşündüm. Hala aynı şehirdeyim ama büyüdüğüm mahalleye belki yirmi yıldır gitmiyorum.)

         Kitabın basit bir hikayesi ama muhteşem bir anlatımı var. Bir Orwell hayranı olarak okuyun derim. Ama beklentinizi 1984 ya da Hayvan Çiftliği kitapları kadar yüksek tutmamanızı tavsiye ederim.

0 yorum:

Yorum Gönder