7 Kasım 2015 Cumartesi

Gılgameş Destanı



          Telefondan veya bilgisayardan kitap okumaktan hiç hoşlanmam. Mutlaka o kitabı elime almam, dokunmam ve hissetmem gerekiyor.

        Neden böyle başladım yazıya? Çünkü, dün benim için bir ilk yaşandı. Bilgisayardan bir destan okudum hem de tamamını hem de hiç dikkatim dağılmadan. Sanırım teknolojik bir okur olma adayıyım. Neyse.

          Muazzez İlmiye Çığ'ı daha önce hiç okumadım. Dün okuduğum bu kitapla yazarın diğer kitaplarını da okuyabilirim diye düşündüm.

            Gılgameş Destanı tabletlere şiir şeklinde yazılmış. Tabletlerin bir çoğu kırılmış, yıpranmış, bazı yerleri de okunamıyormuş. Hatta bir dip notta,  burada ki 175 satır okunamıyor gibi açıklamalar içeriyordu.

            Gılgamış Sümer'li bir kral, kitapta O'nun kahramanlıklarından oluşuyor. En yakın arkadaşının ismi ise Enkidu.


            Kitap Gılgameş'ın doğumuyla başlıyor, Uruk şehrine kral olmasıyla devam ediyor ve yalnızlığının yarattığı sıkıntılardan bahsediyor ve nihayet en yakın arkadaşı Enkidu'yla tanışarak yalnızlığından kurtuluyor. Bu arada Enkidu'nun da ilginç bir yaşamı var. Bu kişi ormanda hayvanlarla yaşayan onlar gibi yiyip, içen konuşmayı bilmeyen tuhaf bir insandır. Bir avcı tarafından fark edilir ve bir tapınak rahibesi tarafından da ehlileştirilir. Sonra da Gılgameş'la tanışır. Onunla pek çok kahramanlıklar yapar ve sonrasında da ölür. Ölümünden sonra Gılgameş çok mutsuz olur ve uzun bir süre yas tutar. Sonunda tanrıların rızasıyla onun gölgesiyle (ruh olabilir) çok kısa bir sohbet eder. Sohbet sırasında Enkidu toprak altında yaşadığı zorlukları anlatır. Bu anlatım Gılgameş'ı çok etkiler ve ölüm korkusuna kapılır. Hikayenin devamında da Gılgameş ölümsüzlüğü bulmanın peşine düşer ve uzun bir yolculuğa çıkar.

           Bu yolculuk sonrasında ne yazık ki isteklerini elde edemeden ülkesine eli boş döner . Ölümlü bir kral olarak hayatını yaşamaya devam eder.

           Masal  tadında akıcı çok güzel bir eserdi. Okunmaya değer. Sevgiler...


     

4 yorum:

Gül Akça dedi ki...

Bilgisayardan okumayı ben de sevmiyorum, blogları ancak okuyabiliyorum :) Muazzez İlmiye Çığ'dan ben de okumak istiyorum bu eserin basılmış hali bulunmuyor mu? sevgiler

Derdest fikirler dedi ki...

İş Bankası Yayınları'nda var diye biliyorum. Hasan Ali Yücel serisinde olması lazım.

Semihal Tüzüner dedi ki...

Sevgili Fatoş; Bende Sumerli Ludingirra ( geçmişe dönük bilimkurgu ) kitabını okudum ve çok etkilendim.İmza gününde ellerini öptüm ve kitabı imzalattım.Sümerli bir öğretmenin MÖ 4000 Yıllarında yaşadığı şehri (Nippur./Mezopotamya ovasında ) çivi yazısı ile tabletlere anlatmış.Hat da kitabın arkasında şehrin haritası ve Sümer tabletinin fotoğrafları bulunmakta.Beni çok etkiledi sonrasında tabletlerden bir kaçı İstanbul Arkeoloji Müzesinde bulunuyormuş.Orada yerinde görmek istedim. 2 yıldır gidemedim.Sen de oku beraber gerçek tableti ziyaret edelim canım.Sana okuman için vermek isterdim ama kitap Antalya 'daki kitaplığımda sevgiler canım.
Gılgamış Destanını lise yıllarında okumuştum.Gerçekten beni çok etkilemişti.Ama tekrar okuyacağım.

Derdest fikirler dedi ki...

Semihalciğim çok güzel bir teklif bu! Kitabı mutlaka okuyacağım ve birlikte müzeye gidip tableti göreceğiz canım.

Yorum Gönder